Online retailers lijken tegenwoordig steeds creatiever te worden om het online winkelend publiek aan te trekken. Maar als u een slimme koopjesjager bent of gewoon graag grote kortingen wilt krijgen zonder al te veel moeite, probeer dan deze tien slimme online shopping tips.
1. Kijk uit voor dynamische prijzen
Dynamische prijsstelling is een strategie die online handelaren gebruiken om verschillende prijzen te tonen aan verschillende klanten, afhankelijk van uw locatie, uw browse- en uitgavenpatroon en de huidige vraag naar het product. Heeft u ooit goedkope vliegtickets gevonden die 30% hoger lagen toen u de volgende dag weer keek? Dat is een dynamische prijsstelling in actie. Omdat deze techniek ongelooflijk geavanceerd is geworden, zijn de meeste retailers zich perfect bewust van uw prijspunt en kunnen ze u een hogere prijs laten zien in vergelijking met iemand anders die minder betaalt.
2. Shop op het juiste moment van de dag
Zelfs ook al is het verleidelijk om je luie zondagmiddag te spenderen aan online shoppen, dan nog moet je oppassen. De meeste winkels geven korting en speciale aanbiedingen op woensdag, donderdag en vrijdag. Echter, zondag is de beste dag om goedkope vliegtickets te scoren met maandag als de duurste. Cijfers spreken voor zich: 432 euro is de laagste gemiddelde prijs voor een internationaal vliegticket op zondag; 439 euro is het gemiddelde op zaterdagen, terwijl dinsdag – wat vroeger de “goedkoopste dag om vliegtickets te kopen” was – gemiddeld 497 euro bleek te zijn.
3. Combineer deals/coupons
Als de website de mogelijkheid biedt om bij de kassa verschillende coupons en promo-codes te combineren, gebruik deze dan in de juiste volgorde. Stel dat je een promo code hebt voor 20% korting en een coupon voor 10 euro, pas dan eerst de 20% kortingscode toe. Dit trekt eerst 20% van de volledige prijs af, daarna kun je meer besparen met je kortingscoupon van een tientje.
4. Vraag om korting op gedaalde prijzen
Heb je weleens dat je een artikel hebt gekocht, en toen je de volgende dag keek, was het nu in de uitverkoop? Behoorlijk frustrerend. Sommige bedrijven zullen u echter het prijsverschil terugbetalen als u binnen een bepaald aantal dagen rechtstreeks contact met hen opneemt. Zo zal Amazon u bijvoorbeeld een terugbetaling doen als u hen binnen zeven kalenderdagen na de leveringsdatum op de hoogte brengt.
Sommige creditcards werken ook met prijsbescherming. Dat betekent, ongeacht waar u heeft gewinkeld – u krijg het verschil terug als de prijs binnen een bepaald aantal dagen daalt.
5. Onderhandel met de klantenservice
Heb je net een sappige coupon ontdekt bij je e-mail om te beseffen dat die twee dagen geleden is verlopen? Bel de klantenservice en vraag of je coupon kan worden verlengd als je op het punt staat om je bestelling te maken. Meestal zijn verkopers geïnteresseerd in het sluiten van de deal en geven ze je een nieuwe promo-code of verlengen ze de bestaande. Het werkt misschien niet elke keer, vooral bij laaggeprijsde artikelen niet, maar toch is het altijd de moeite waard om het te proberen.
U kunt ook gebruik maken van live chats die nu beschikbaar zijn op de meeste websites. Wees beleefd en stel een paar vragen over het product dat u wilt kopen en vraag dan of er enige vorm van korting is. Soms kan een klantenservice chat-operator een extra korting geven als u op het punt staat om te bestellen. Spreek een twijfel uit (dat u nog niet weet of u het product wel/niet wilt kopen). Vaak geeft de chat-operator een kleine korting om u over te halen alsnog tot koop over te gaan.